Foto van de week 20 juni 2018

Van onze reporters:

 

Deze foto is genomen bij de Mud Run. De kinderen van de Opbouw hebben vandaag heel hard gesport om zo veel mogelijk geld op te halen voor onze goede doel van dit jaar: de Voedselbank Eindhoven. Binnenkort is bekend hoeveel geld onze kinderen hebben verdiend!

Lees verder »

De laatste 3 weken

Van onze reporter:

Na dit fantastische schooljaar op de opbouw is het zover de laatste drie weken van dit schooljaar het was een heel leuk schooljaar in mijn groep oftewel 6/7 met meneer Koen en Rien was het echt leuk ook al zagen we meneer Rien een lange tijd niet door zijn operaties heeft hij het toch echt heel ver bereikt om toch nog heel vaak bij ons langs te komen en meneer Koen dan die heeft onze klas heel erg in toon gehouden en wij allen in groep 6/7 zijn hem ook dankbaar!

 

Lees verder »

Geef het toetsenbord door aan……….

………Juffrouw Katja!!!!

Zij nam speciaal voor onze schoolkrant het toetsenbord aan dat juffrouw Silvie haar had gegeven. Zo leren we haar een stuk beter kennen en we bedanken haar hartelijk hiervoor!!!!

 

Mijn naam:  Juf Katja van der Heijden

Juf Katja………..rechts op de foto 🙂

 

 

Geboorteplaats:  Delft

Stadhuis aan de Markt in Delft

Delft is een stad en gemeente in Zuid-Holland in Nederland, gelegen aan de Schie, tussen Den Haag en Rotterdam. Op 30 april 2017 telde de gemeente Delft 101.007 inwoners.

Delft heeft een historische binnenstad, ontwikkelde zich in de 19e eeuw tot industriestad en profileert zich tegenwoordig, met de aanwezigheid van een Technische Universiteit en de onderzoeksinstituten TNO en Deltares, vooral als Delft Kennisstad met als slogan Creating History.

Binnen de geschiedenis van Nederland is Delft vooral bekend doordat Willem van Oranje er vanaf 1572 heeft geresideerd en er in 1584 werd vermoord. De Oranjes worden sindsdien traditioneel in Delft bijgezet. De bijnaam van Delft is de Prinsenstad.

Geboortedatum: 27 januari vorige eeuw

Mijn haarkleur:  iets met blonT

Mijn kleur ogen:  ze zeggen groen-grijs

Mijn lengte:  1 meter en 73 cm

Mijn werk:  het schijnt dat ik juf ben

Mijn lievelingseten:  sushi en gamba’s

Mijn lievelingsfilm:   Tja…. Ik denk Amelie of Intouchable

Mijn lievelingsmuziek:   Oei, dat is moeilijk…..nu ik weer terugkom van Pinkpop zal ik maar Pearl Jam zeggen of de Foo Fighters

Mijn lievelingssport:        Rugby, bij mijn zonen bij RCE….keileuke sport! Zeilen om te doen, maar hockey vind ik ook prachtig!

Rugby bal

Mijn lievelingskleur:        Denk…..groen of blauw

 

Mijn lievelingsvak op school:    Rekenen, aardrijkskunde, gym (Rots en Water)

Mijn lievelingsdier:   Loes, onze hond!

Mijn lievelings(vakantie)land: Curaçao

Mijn lievelingsboek of schrijver: Jacques Vriens   

Mijn lievelingstelevisieprogramma: Met het mes op tafel

Met het Mes op Tafel is een Nederlands televisieprogramma gepresenteerd door Herman van der Zandt en voorheen Joost Prinsen dat wordt uitgezonden door Omroep MAX. Het programma is een combinatie van poker (inzetten en bluffen) en een kennisquiz.

 

 

Mijn favoriete hobby’s:   Muziek kijken, met vrienden lol maken!

Wie zou ik graag 1 dag willen zijn: Jan Smeets op Pinkpop

Jan Smeets de “baas” van Pinkpop

Reden:  Dan zou ik met al die mooie en interessante muzikanten een babbeltje backstage kunnen maken en hun vragen hoe zij het vonden! 

Het leukste van mijn werk: Met de kinderen lol maken!

Minder leuk van mijn werk: nakijken en alle administratie…..jakkie!

Mijn grootste blunder:   Een juffrouw feliciteren en vragen wanneer het baby’tje kwam……maar ze zei dat ze niet zwanger was…. (schaamde me dood)

Mijn toekomstwens:     Heel veel plezier maken en gezond blijven,

samen met mijn dierbaren

Wat ik nog kwijt wil:     

Ik ben blij dat ik samen met Juf Fadi in groep 5a les heb mogen geven!

Groep 5a is natuurlijk ‘the BEST!’

En wat is de Opbouw een leuke school. Ik heb er een heleboel leuke collega’s bij gekregen!

Ook leuk: we hebben een heleboel geleerd! Ook ik!

Niet alleen rekenen, taal of zaakvakken maar vooral de veel belangrijkere dingen in het leven:

Elkaar respecteren en op een mooie manier met elkaar omgaan.

Samen spelen, samen delen en samen werken.

Want een kind dat fluitend naar school gaat en zingend naar huis leert vanzelf!

Goed in je vel zitten is het belangrijkste dat er is!

Ik wens iedereen een hele mooie zomervakantie toe en hoop iedereen gezond in augustus weer te zien!

 

Lees verder »

Co-creatie groepen 2A, 3B en 4A

Op woensdag 23 mei gingen groep 2A, 3B en 4A samen de co-creatie doen voor de schoolkrant

In het kader van de ‘Gezonde school’, wilden we graag iets met gezond eten doen.
Als eerst hadden we in de eigen klas een smaaktest.

De kinderen ontdekken dat een voedingsmiddel niet hoeft te smaken zoals de kleur doet vermoeden. We hadden yoghurt met een kleurstof verschillende kleuren gegeven. De kinderen mochten voorspellen welke smaak de yoghurt zou hebben. Sommige kinderen dachten de smaken vanille, banaan of aardbei te proeven, terwijl andere kinderen meteen zeiden dat de yoghurt allemaal hetzelfde smaakte. Zelfs enkele kinderen van groep 2 kwamen op het woord kleurstof! We ontdekten dat het wordt gebruikt om eten er lekkerder uit te laten zien. Hetzelfde hebben we gedaan met gekleurde appelmoes. Ook hebben we vloeistoffen geproefd die zoet, zout, zuur of bitter waren.
Als afsluiting zijn alle kinderen op bezoek gegaan in groep 4A. Groep 4 heeft allerlei gezonde groenten gesneden. Alle kinderen van groep 2A, 3B en 4A mochten toen zelf een gezonde loempia van rijstpapier met groenten maken.
Als afsluiting hebben we samen nog even gedanst op muziek en een plakje ontbijtkoek gegeten.
Het was een geslaagde activiteit!

 

               

Lees verder »

Flip de beer uit groep 2b gaat op reis

Flip de beer is in de meivakantie veel op reis geweest. Hij had zoveel te vertellen, dat hij nu nog steeds niet is uitgepraat. Dit snappen we in groep 2 wel, kijk maar eens naar de foto’s. Dan zie je waarom hij ons nog veel moet vertellen.

Weet je wel welke landen het zijn?

       

 

Lees verder »

Co-creatie groepen 1C en 5B

De kinderen van groep 1c en groep 5b hebben samen gewerkt aan een co-creatie. Groep 5 b heeft een leuke les bedacht voor in de grote gymzaal en zelf klaargezet:  Klimmen en klauteren, kat en muis spel, raak en haal en koprollen maken. Nadat de kinderen uit groep 5b een kleuter hadden gekozen waar ze mee wilden sporten konden ze samen aan de gang in 4 hoeken. Er is flink gesport en meegeholpen. Knap hoe de kinderen van groep 5b de kleuters mee hebben geholpen en begeleidt. Tot slot hebben de kinderen van groep 5b met een kind uit groep 1c op de rug, tikkertje gedaan. Wat hadden ze een plezier! Iedereen wil nog wel een keer samen gymmen!! Hieronder nog een aantal reacties uit groep 1c:

Ik vond het leukste kat en muis, toppie

Turan ali: goed gedaan!

 

Adam: ik vond het 2 dikke duimen

Maral: ik vond de glijbaan leuk!

 

Jackie: ik heb met het zusje van Evy gegymd, Suze.

Sylvie: een dikke duim!

 

Babaet: het leukste vond ik op de rug!

Jula: Ik heb een koprol gemaakt met mijn broer Nout.

 

Medina: Ik vond het goed gedaan

Elise: alles was leuk!

  

 

 

Lees verder »

Vervolgverhaal groep 4A

………….Terugblik

Er was eens…

Een klas waar de kinderen heel veel praten. En moeite hadden met luisteren. Ze vinden het moeilijk om hun vinger op te steken. Ze zijn druk. Om de beurt gaat er een kind naar de gang. Wat vervelend dat er niet goed geluisterd wordt. Hoe gaan we dit veranderen? Dit kunnen we niet veranderen, door het drankje van de boze heks. We zitten opgesloten in de klas…

Blijkbaar is de juffrouw een heks. Maar een van de kinderen kreeg een idee. Ze zoeken naar de klasdeursleutel, terwijl de heks in slaap gevallen was. De kinderen zochten overal. In de hoek van de klas vonden ze een kluis. Zou daar de sleutel inliggen?…

Oh jee, er hangt een cijferslot aan de kluis. Hoe komen we nu aan de code? Ik denk dat we het slot kapot moeten maken, want de code vinden we nooit. Zagen maar! Het slot valt eraf. Iedereen begint te juichen. Oeps, de heks wordt wakker! De kinderen schrikken en rennen naar de deur.

Hoe het afloopt……………

De kinderen proberen zo vlug mogelijk met de sleutel het slot open te maken. Het is GELUKT! De kinderen rennen naar buiten, de heks volgt op haar bezemsteel.

Maar de heks kon niet goed tegen het zonlicht.

Een van de kinderen herinnerde zich het drankje. Wat zouden we daarmee moeten doen? Door het zonlicht valt de heks van de bezemsteel. De kinderen maken het flesje met het drankje kapot. Een druppel van het drankje komt op de heks terecht. Door de druppel verandert de heks in een rat, die vlug wegrent. De rat leeft verder in het riool.

De kinderen gaan terug naar hun klas en vinden de juf achter het bureau vastgeplakt met tape. Ze maken haar meteen los. Iedereen is heel blij en ze vieren feest.

HET EINDE

 

Lees verder »

Foto van de week 17 mei 2018

Van onze reporters:

 

Edukar

Vandaag donderdag 17 mei 2018 was op het kleuterplein de hele dag de Edukar. Hiermee krijgen de kinderen van groep 1 t/m 3 verkeerslessen in de praktijk.

Lees verder »

Sportdag 2018

Van onze reporters:

 

Op donderdag 12 april was onze jaarlijkse sportdag. We waren op een voor ons nieuw sportpark: “Op Noord”. We konden daar vele sporten en spellen doen. Het was niet echt warm maar het was toch een hele leuke dag!

Voor de schoolkrant maakten we deze foto’s:

 

 

 

 

Lees verder »

Geef het toetsenbord door aan……..

………Juffrouw Silvie Kuhnen!!!!!

Zij nam voor ons het toetsenbord aan dat meneer Koen aan haar gaf. Hiermee heeft ze voor ons een vragenlijst ingevuld, waarmee we haar een stuk beter leren kennen. We bedanken juffrouw Silvie hartelijk voor haar bereidwillige medewerking aan onze rubriek!!!!

Juffrouw Silvie

 

Geboorteplaats: Rosmalen

Rosmalen is een plaats in Noord-Brabant die sinds 1996 samen met de plaatsen HinthamKruisstraat en Maliskamp deel uitmaakt van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Tot die tijd vormde Rosmalen samen met Hintham, Kruisstraat en Maliskamp de gemeente Rosmalen. Rosmalen heeft bijna 30.000 inwoners.

 

Geboortedatum: 20 maart 1985

Mijn haarkleur: bruin

Mijn kleur ogen: blauw/ grijs

Mijn lengte: 1.76 m

Mijn werk: leerkracht (ondersteunen in de groep)

Mijn lievelingseten: pizza salami

 

Mijn lievelingsfilm: the horsewisperer

 De film begint best zielig. Grace en haar beste vriendin Judith gaan samen paardrijden, maar krijgen een ongeluk. Haar paard Pilgrim raakt gewond. Als zij Pilgrim daarna weerziet, reageert die angstig en kwaad. Ze schrikt ervan en ziet zijn hoofdwond. Grace’ moeder Annie reist naar het westen om de ‘paardenfluisteraar’ te vinden in de hoop dat die Pilgrim kan genezen. Deze Tom Booker lijkt ook invloed op mensen te hebben. Heel mooi om te zien hoe zij met het paard aan de slag gaan.

 

Mijn lievelingsmuziek: top 40.

Mijn lievelingssport: paardrijden & motorrace.

Mijn lievelingskleur: paars.

Mijn lievelingsvak op school: taal, spelling, begrijpend lezen etc.

Mijn lievelingsdier: een paard, een kat en een degoe.

Degoe

De degoe (Octodon degus) is een knaagdier uit Chili. De degoe werd halverwege de 18e eeuw ontdekt in de Andes in Chili door de Spaanse jezuïet Juan Ignazio Molina. Men dacht eerst dat het om een soort eekhoornfamilie ging, later bleek dat het familie was van de ook uit Chili afkomstige cavia. In eerste instantie werden degoes geïmporteerd om in dierentuinen te houden, maar aan het begin van de 20e eeuw werden ze naar laboratoria gebracht om onderzoek te doen naar het gedrag van het dier. Omdat degoes erg gevoelig bleken voor diabetes, werden de diertjes ook gebruikt voor onderzoek naar deze ziekte en de bestrijding ervan. Vanaf 1985 worden degoes verkocht als huisdier.

 

Mijn lievelings(vakantie)land: Singapore.

Afbeeldingsresultaat voor singapore vlag

vlag van Singapore

 

Mijn lievelingsboek of schrijver: Roald Dahl.

Mijn lievelingstelevisieprogramma: motogp.

Mijn favoriete hobby’s: dansen, motor rijden en gezellig met vrienden en vriendinnen op stap.

Wie zou ik graag 1 dag willen zijn: een vogel

Reden: dan zou ik naar een warm land vliegen.

Het leukste van mijn werk: kinderen helpen met iets wat ze moeilijk vinden of juist heel goed kunnen.

Minder leuk van mijn werk: administratieve zaken.

 

Mijn grootste blunder: proberen om het slot van mijn auto te ontgrendelen, terwijl dat mijn auto niet was en de eigenaar kwam eraan lopen. Hij vroeg zich af wat ik bij zijn auto stond te doen. Ik had precies dezelfde auto. Nadat ik het verhaal had uitgelegd, konden we er samen om lachen.

Mijn toekomstwens: elkaar met respect behandelen.

Wat ik nog kwijt wil: ik vind het super leuk op De Opbouw. Ik ben dit schooljaar begonnen met ondersteuning in de groep. Daarnaast neem ik ook groepen over. Kortom ik ken veel kinderen op De Opbouw, ik ga met plezier naar school en ik voel me hier echt thuis. Daarvoor wil ik iedereen bedanken!

Jeugdfoto

Van links naar rechts: Lesley (mijn zus), Marilyn (mijn nicht) en ik.

Hier waren we paaseieren aan het zoeken. We moesten snel zoeken, anders waren ze gesmolten door de zon.

Wat ik nog kwijt wil:

Ik kom uit een familie met motorrijders. Vroeger toen mijn vader van het werk kwam, stonden alle kinderen uit de straat hem op te wachten. We mochten één voor één mee om een rondje door te straat te rijden.

Nu maken mijn vader en ik verschillende ritjes samen. Elk jaar gaan we naar de motorzegening en naar de TT in Assen.

Hieronder een foto van onze motoren.

Links is van mijn vader. Rechts is van mij.

Ik geef het toetsenbord door aan: juffrouw Katja!

 

 

Lees verder »

‘De slimme plastic soep sloep’ in groep 5a

Afgelopen dinsdag 10 april heeft Willemien ons een prikkelende, creatieve workshop gegeven waarbij groep 5 werd uitgedaagd om op een meer verantwoordelijke manier te leren denken en handelen ten aanzien van het groeiende zwerfafval en plastic soep probleem.

Nick beschrijft de les:

Wij hebben een les gehad over ‘troep onder de loep’. Ik heb geleerd dat er veel plastic soep in de oceaan is. Verder hebben we een boot gemaakt van plastic.

Als je plastic op straat gooit wordt het milieu vervuild en wordt de hygiëne slechter. Soms zijn er zelfs eilanden van plastic flessen.
Er wordt te veel plastic weg gegooid, dus stop er mee. Ga maar eens varen in de oceaan, als je wel plastic in het water gooit, is er straks meer plastic dan water.

 

Per groepje kregen ze de opdracht een eigen ‘Plastic Soep Sloep’ te maken, waarbij er ook werd nagedacht over het opruimen van plastic uit het water.

We hebben een bootje van troep gemaakt. Het samenwerken met Isa en Onno ging goed . De boot heeft zeven bakken. Hij vangt de troep uit de zee met een netje en hij gooit de troep in de bakken.
In de bakken zitten draaiende  messen die het troep in kleine snippertjes maalt. Dan vaart het schip naar de fabriek.  Daar wordt er van de snippertjes speelgoed gemaakt.
Groeten Fé en Bo

 

Lees verder »

Muzikale uittips

De mooiste muzikale kindervoorstellingen
Al plannen voor Tweede Paasdag? Ga mee aan de hand van prentenboekheld Aadje Piraatje en ontdek prachtige muziek. En op Tweede Pinksterdag is het de beurt aan Bach om jong en oud eraan te herinneren waarom hij volgens velen de mooiste muziek ooi schreef.

Aadje Piraatje viert feest (4+)

Ma 2 apr 2018 ⋅ 14:15 Kleine Zaal

 

Aadje Piraatje viert feest (4+) - Muziekgebouw Eindhoven

Een muzikale voorstelling gebaseerd op Aadje Piraatje viert feest, een boek van Marjet Huiberts en Sieb Posthuma. Theatermaker Ton Meijer vertelt, zingt en speelt de verzen van Huiberts en gebruikt de tekeningen van Posthuma. Samen met zijn jeugdige publiek gaat Meijer op reis met Aadje en alle andere piraten aan boord. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door leden van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Aan de hand van de avonturen van Aadje komen alle grote componisten voorbij en maken de kinderen spelenderwijs kennis met klassieke muziek uitgevoerd door topmuzikanten.

Line-up: Ton Meijer – spel en zang; Joanna Trzcionkowska – viool; Herman Draaisma – basklarinet; Paul Lemaire – slagwerk

 

 

3ACH, a Stairway to Heaven (6+)

Ma 21 mei 2018 ⋅ 14:15 DLL Grote zaal

Johann Sebastian Bach is een componist, een tovenaar met klank en melodieën, die 250 jaar na zijn dood nog steeds de hitparades aanvoert. In 3ACH nemen twee violisten ons mee door de gevisualiseerde wereld van Bach. Componist Piet-Jan van Rossum transformeert Bach’s muziek en voegt op subtiele wijze een digitale klankwereld toe die de live gespeelde muziek verbindt met het videodecor waarin de musici zich bevinden. Een voorstelling waarin het publiek wordt meegevoerd en ondergedompeld in wat volgens velen de mooiste muziek is die ooit werd geschreven.

 

 

Lees verder »

Co Creatie

Lezen, schrijven, voorlezen en tekenen met de groepen 2B en 5A!!!!!

We vroegen de kinderen van groep 5a, zelf een einde te verzinnen bij het verhaal ‘De prins op het witte paard’. Hieronder eerst een korte samenvatting van het verhaal. Enkele kinderen hebben hun zelfbedachte ‘einde’ mogen voorlezen aan groep 2b, die er toen prachtige tekeningen bij hebben gemaakt. Hieronder het resultaat.

De prins op het witte paard (samenvatting)

De prins had bijna alles wat andere mensen niet hebben: een fiets met vierenzestig versnellingen, twaalf motoren, vijf sportauto’s en zeven racewagens. Hij had acht renpaarden en een mooi sneeuwwit paard. Dat was zijn lievelingspaard. Hij had geen broertjes of zusjes, maar wel een lieve vader en moeder. Hij leidde een gelukkig leven, tot zijn vader zei: ‘Jongen, ik ben oud. Het zal niet lang meer duren of jij moet de kroon van mij overnemen. Maar voor het zo ver is, moet je trouwen.’

De prins wilde zijn fijne leventje helemaal niet opgeven om koning te worden en het land te moeten regeren. Maar toen zijn vader hem erop wees dat de wereld vol prinsessen is, die allemaal willen trouwen, vond de prins het een schitterend avontuur. Zo vertrok de prins, en de een na de andere prinses viel voor hem. Maar zodra de prinsessen hem wat beter leerden kennen, was hun verliefdheid snel voorbij. De prins vond het niet erg, hij wist wel dat alle prinsessen toch wachtten op de prins op het witte paard. Maar na de zoveelste afwijzing begon de prins te twijfelen. Wat nou als niemand, geen enkele prinses, hem wilde hebben?

Uiteindelijk kwam hij bij een ander kasteel. De prinses wist dat hij zou komen. En ze wilde trouwen, ze had blond haar, groene ogen en een lichtblauwe  jurk. De prins wilde ook trouwen en ze maakten kinderen. Ze gingen ook op reis. En ze leefde nog lang en gelukkig.
Geschreven door Omar

  

De volgende zag hij weer een nieuwe prinses. En opeens liet hij een boer… en ze zei dat ze hem niet meer wou. Maar de prins vond het niet erg, dus hij ging weer verder. Toen zag hij een nieuwe prinses en hij keek heel verliefd en ze zei…wil je met me trouwen? En de prins zei ja! En ze leefde nog lang en gelukkig.
Geschreven door Jasmijn

Hij besefte zich dat hij beter naar huis kon gaan. Maar hoe ging hij weg?
Hij was zo ver het bos in gegaan, dat hij de weg was kwijt geraakt. Een hele dag  reed hij door het bos. De volgende dag kwam hij bij een toren aan. Hij keek eens goed naar de toren.
Hij zag een piepklein raampje en door dat raampje zag hij een prinses. Hij dacht dat de prinses hetzelfde zou zeggen, net als de anderen. Maar zij bleek niets van hem te weten.
De prins riep: wil je met me trouwen? De prinses zei: ja!
En ze leefden nog  lang en gelukkig.

Geschreven door Fé
 

De prins kwam bij een man. De man vroeg, wat is er aan de hand? Niemand wil met me trouwen, omdat ik fouten maak. De man zei, wil je met mijn dochter trouwen? Ja maar natuurlijk wil ik met uw dochter trouwen, zei de prins. En ze leefden nog lang en gelukkig.
Geschreven door Zakariya

 

Hij was verdrietig. Hij dacht dat hij nooit een prinses zou vinden en dat hij nooit zou trouwen. De volgenden dag ging hij weer op zoek naar een nieuw prinses. Hij kwam in een dorp en een prinses zag hem. Zij ging naar buiten en de prins zag haar ook. Ze werden verliefd. De prins zei tegen haar: wil je mee naar mijn kasteel? Zij zei, ja ik wil het. Ze vond het zo bijzonder dat ze gingen trouwen. De vader zei tegen zijn zoon, goed gedaan. Zijn ogen glinsterden. Hij was zo blij dat zijn vader dat zei. Einde.
Geschreven door Sophia

 

 

Lees verder »

Een restaurant in groep 2A

De afgelopen weken hebben we gewerkt over het thema eten en drinken. De kinderen in groep 2a hebben veel geleerd over hoe het in een restaurant er aan toe gaat. We hebben koksmutsen, placemats en menukaarten gemaakt. Op woensdag 14 maart was het dan zo ver: papa’s en mama’s mochten komen eten in ons eigen restaurant. De kinderen hebben ’s ochtends eerst als kok lekkere sandwiches met sla en kruidenkaas gemaakt en ook heeft ieder kind een groentespies gemaakt.

 

  

De kinderen hebben zelf netjes de tafel gedekt en toen kwamen de papa’s en mama’s al. De kinderen hebben de papa’s en mama’s naar hun tafeltjes gebracht en hebben de papa’s en mama’s hun eten en drinken gebracht.

 

Samen hebben we nog een liedje gezongen. Als afsluiting moesten de papa’s en mama’s natuurlijk wel de rekening betalen.

 

 

Lees verder »

Lentekriebels

Van onze reporters:

 

Het is de week van de lentekriebels. We moesten knijpers uitdelen aan de groepen en kinderen moesten vrienden uitbeelden.

We hebben er elke dag een les over gehad. Bijv. over de pubertijd of wat er op sociale media met liefde gebeurd. Ook hebben we geleerd wat er groeit en gebeurd als je ouder wordt.

 

Lees verder »

Vervolgverhaal groep 4A

Terugblik……….

Er was eens…

Een klas waar de kinderen heel veel praten. En moeite hadden met luisteren. Ze vinden het moeilijk om hun vinger op te steken. Ze zijn druk. Om de beurt gaat er een kind naar de gang. Wat vervelend dat er niet goed geluisterd wordt. Hoe gaan we dit veranderen? Dit kunnen we niet veranderen, door het drankje van de boze heks. We zitten opgesloten in de klas…

Blijkbaar is de juffrouw een heks. Maar een van de kinderen kreeg een idee. Ze zoeken naar de klasdeursleutel, terwijl de heks in slaap gevallen was. De kinderen zochten overal. In de hoek van de klas vonden ze een kluis. Zou daar de sleutel inliggen?…

………….Verder vanaf hier

 

Oh jee, er hangt een cijferslot aan de kluis.

 Hoe komen we nu aan de code? Ik denk dat we het slot kapot moeten maken, want de code vinden we nooit. Zagen maar!      Het slot valt eraf. Iedereen begint te juichen. Oeps, de heks wordt wakker! De kinderen schrikken en rennen naar de deur.

 Wordt vervolgd…

 

Lees verder »

In groep 5b hebben we thema ruimte gehad

We hebben verschillende dingen gedaan zoals moeilijke woorden en geknutseld.

Met knutselen hebben we wereldbollen en ruimteschepen gemaakt, we moesten kiezen tussen deze dingen.

Als je wereldbollen had gekozen mocht je verven.

Als je een ruimteschip ging maken mocht je alles zelf bedenken.

We hebben moeilijke woorden gehad zoals: buitenaards, ruimtevaart, astronaut, ruimteschip, lanceren

We hebben ook veel van Andre Kuipers geleerd.

Bijvoorbeeld: Andre, wilde je als kind al astronaut worden?

Hoe werkt dat dan, een wc in de ruimte?

We hebben ook een liedje gezongen over gewichtloos.

In de ruimte had je ook een labotorium voor astronauten, om proefjes te doen.

Door: Suze en Danisha.

Lees verder »

De obers van groep 2B

We werken deze periode aan het thema eten en drinken. Aanstaande woensdag (14 maart) komen de ouders van de kinderen in de klas om ons klassen-restaurant te bezoeken.

We gaan eerst samen met de kinderen iets lekkers voor de papa’s en mama’s maken en daarna komen de ouders al dat lekkers proeven. De kinderen brengen zelf het eten naar de ouders toe. Daarom hebben we vandaag een les gehad over ober-vaardigheden. Wat moet een ober allemaal doen en hoe doet hij/zij dat? De kinderen konden het al erg goed, het zijn al prima obers! Kijk maar naar de foto’s!

      

 

Lees verder »